Vanaf 2026/2027 heeft Nederland een vrachtwagenheffing. Wat betekent dit voor de ondernemers en transporteurs?
De invoering betekent ten eerste dat de vaste kosten afnemen en de variabele kosten daarentegen toe. Met de komst van de vrachtwagenheffing gaat namelijk de wegenbelasting flink omlaag, maar ook de Eurovignet wordt (in Nederland) afgeschaft. Er wordt gebruik gemaakt van het kilometerbetalingssysteem > betalen per kilometer voor het gebruik van de weg. De precieze bedragen zijn onbekend. Wel is er van gemiddeld €0,15 per kilometer uitgegaan. Daarbij geldt: hoe schoner hoe lager; hoe vervuilender hoe hoger. Hieronder is een overzicht van de heffingswegen.
Alle vrachtwagens (OOK BUITENLANDSE) met een toegestane maximum massa-gewicht van 3.500 KG of meer zal vrachtwagenheffing moeten betalen. Wel zijn er een aantal uitzonderingen zoals vuilniswagens.
Controle vindt plaats door middel van een apparatuur in de vrachtwagen. Deze apparatuur registreert het aantal kilometers via een satellietsysteem. De eigenaar van de vrachtwagen krijgt op basis daarvan de rekening toegestuurd. Die afhandeling gebeurt door bedrijven waarmee de ondernemer een contract heeft afgesloten. Die bedrijven dragen de opbrengst weer af aan de overheid. Door middel van een digitaal handhavingssysteem wordt er gecontroleerd of de vrachtwagen over de juiste apparatuur beschikt.