Per 1 december 2023 zijn er al wijzigingen doorgevoerd betreft Maut in Duitsland. Dan hebben we het vooral over (forse) tariefsverhogingen en een wijziging van de tolplicht. In plaats van dat je een tolplicht had met een toegestane maximum massa van ten minste 7,5 ton, werd dit de technische maximum massa van minimaal 7,5 ton. En sinds 1 januari 2024 dit jaar zijn CNG en LNG-voertuigen niet meer vrijgesteld van Maut.
Toen al aangekondigd, maar nu ook bijna zo ver: vanaf 1 juli dit jaar gaat er nóg een wijziging in. Per die datum gaat de tolplicht namelijk ook gelden voor voertuigen met een totaalgewicht vanaf 3500 kg. Ofwel: een technisch toelaatbare maximum massa van meer dan 3,5 ton.
En met een aanhanger?
Met een aanhanger kom je boven een totaal combinatie gewicht van 3,5 ton uit. Moet je dan ook tol betalen? Het antwoord daarop is nee. Alleen als het trekkende voertuig een technisch toelaatbare maximum massa van meer dan 3,5 ton heeft.
Vrijstellingen
Deze tolplicht geldt voor de voertuigen welke worden ingezet voor goederenvervoer. Voor voertuigen die worden bestuurd door (buitenlandse) ambachtslieden geldt een vrijstelling. Met de juiste administratie en bewijslast bij je in de auto geldt dit voor de volgende ambachtslieden.
Hoe zit het nu écht?
Let op: voor de Duitse Maut wordt dus gekeken naar de technisch toelaatbare maximum massa (op je kentekenbewijs bij vakje F1). Bij de Nederlandse vrachtwagenheffing, welke naar verwachting in 2026 wordt ingevoerd, wordt juist weer gekeken naar de toegestane maximum massa van het voertuig (vakje F2). Voor beide geldt wél de grens van 3.500 kg. Kortom, heb je een technisch zwaardere bestelwagen terug gekeurd om deze te mogen besturen met een B-rijbewijs, dan moet je straks wél Maut betalen, maar geen vrachtwagenheffing…