Alle belangrijke Prinsjesdag highlights voor bestelwagens op een rij!

Prinsjesdag is deze week geweest en dat is uiteraard voor de autobranche weer het jaarlijkse moment om stil te staan bij welke financiële wijzigingen er nu weer voor ons op stapel staan.

Alle punten gericht op bestelwagens hebben wij eruit gepakt en op een rijtje gezet.

  • BPM op bestelauto’s van €66,91 naar €74,41 per gram CO2.

    Naast de al eerder aangekondigde maatregel van de invoering van de BPM op bestelwagens verandert nu ook het vaste BPM-bedrag. Dit is per 1 januari 2025 geïndexeerd op €74,41 per gram CO2, in plaats van het huidige tarief van €66,91.

    • BPM voor bestelauto’s met onbekende uitstoot van 395 naar 330 gram per kilometer.

    Vanaf volgend jaar zijn ook bestelwagens BPM-plichtig. Dit bedrag wordt vastgesteld door het bovenstaande bedrag te vermenigvuldigen met de werkelijke CO2-uitstoot. In enkele gevallen komt het voor dat deze uitstoot niet bekend is. Bijvoorbeeld door import of andere redenen. In het verleden werd dan uitgegaan van een uitstoot van 395 gram per kilometer. Nu wordt dit 330 gram per kilometer. In een dergelijk geval zal je dit dus zeker een voordeel gaan opleveren.

    • Vanaf 1 januari 2027 vervallen (de meeste) fiscale voertuigeisen.

    Nu is het zo dat de RDW en de Belastingdienst soms anders kijken naar een voertuig. Zo kan het voorkomen dat de ene instantie het voertuig ziet als een bestelauto terwijl de ander datzelfde voertuig aanslaat als personenauto. Om dit gelijk te trekken, en zo vervelende naheffingen en discussies te voorkomen, zal de overheid per 1 januari 2027 de (meeste) fiscale voertuigeisen laten varen. De Belastingdienst zal zich vanaf dan alleen nog maar op de RDW-eisen baseren.

    • Accijnskorting brandstof nog een jaar verlengd en jaarlijkse indexatie gaat niet door.

    Op dit moment is er al een ‘belastingkorting’ op de accijns die geldt op brandstof. In 2025 zal deze huidige korting gehandhaafd blijven. Daarnaast zal de jaarlijkse indexatie van de brandstofaccijns dit jaar ook ‘overgeslagen’ worden.

    • Eindheffing doorlopend afwisselend gebruik bestelauto verhoogd (de ‘300 euro-regeling’).

    Rijdt er telkens een andere medewerker in je bestelauto en gaat het dan soms ook om een enkele privérit. Om de rompslomp met een sluitende kilometerregistratie aan je voorbij te laten gaan kan je de bijtelling als het ware ‘afkopen’ met de zogenoemde eindheffing doorlopend afwisselend gebruik bestelauto. Dit was jarenlang €300,-, maar zal vanaf 2025 jaarlijks verhoogd worden. Komend jaar beginnend bij zo’n €440,-.

    Bekijk ook:

    Join the movement!

    Wil jij vandaag nog aan de slag met het verduurzamen van jouw bedrijf? Neem dan contact op met onze expert Luuk. Hij schuift graag aan om alle mogelijkheden in kaart te brengen. 

    Meer nieuws:

    Heb je deze
    vraagstukken
    al gelezen?

    Van Dijk Energy vrachtwagen RenaultZE opladen

    Blijf vooroplopen en meld je aan voor onze nieuwsbrief!

    Bedank voor je aanmelding! Je ontvangt binnen elke minuten een bevestigingsmail.