Eind kwartaal twee/start kwartaal drie van 2022 komt er €13,5mln subsidie beschikbaar voor de aanschaf van zero-emission trucks. Deze subsidie is te combineren met zowel MIA als VAMIL. Het subsidiebedrag is afhankelijk van de ondernemingsomvang en voertuigtype.
De subsidie wordt berekend op basis van de aanschafprijs, inclusief fabrieksopties. Om in aanmerking te komen voor het maximale subsidiebedrag – volgens EU-regelgeving 40%/50%/60% van de meerkosten ten opzichte van een diesel-aangedreven voertuig – kan er ook nog MIA worden aangevraagd die achteraf bij de belastingopgave wordt verrekend.
Voertuigtype N2:
- Grote onderneming: 12,5% van aanschafprijs, met een maximum van €17.800.
- Middelgrote onderneming: 19%, met een maximum van €26.800.
- Kleine onderneming: 25%, met een maximum van €35.700.
Voertuigtype N3 bakwagen-chassis:
- Grote onderneming: 15% van aanschafprijs, met een maximum van €43.600.
- Middelgrote onderneming: 21,5%, met een maximum van €63.700.
- Kleine onderneming: 28,5%, met een maximum van €84.000.
Voertuigtype N3 trekker-opleggercombinatie:
- Grote onderneming: 20% van aanschafprijs, met een maximum van €72.700.
- Middelgrote onderneming: 28,5%, met een maximum van €102.300.
- Kleine onderneming: 37%, met een maximum van €131.900.
Wanneer valt een bedrijf onder klein, middelgroot of groot?
- Klein: maximaal 50 fte in dienst (meerdere medewerkers kunnen 1 fte vervullen) én; een netto omzet van maximaal €10 miljoen en/of een balanstotaal van maximaal €10 miljoen.
- Middelgroot: maximaal 250 fte in dienst (meerdere medewerkers kunnen 1 fte vervullen) én; een netto omzet van maximaal €50 miljoen en/of een balanstotaal van maximaal €43 miljoen.
- Groot: meer dan 250 fte in dienst (meerdere medewerkers kunnen 1 fte vervullen) of; een netto omzet van meer dan €50 miljoen en een balanstotaal van meer dan €43 miljoen.