Zero-emissie logistiek is niet blij door de aanpassing op de rijbewijsregels op elektrische busjes 

Het besturen van een elektrische bestelauto met de huidige vrijstellingsregeling C-rijbewijs wordt niet meer goedgekeurd door het Rijk. De Nederlandse mobiliteitssector is hier niet blij mee. Het OM wil de regeling die ervoor zorgt dat je ook met een B-rijbewijs een zwaardere elektrische bestelauto mag rijden, slecht met een half jaar verlengen, tot 1 juli 2024. 

Dit heeft grote gevolgen voor de sector. Dit komt doordat veel bestuurders van elektrische bestelauto’s hebben geen grootrijbewijs. Dit werkt niet mee om te streven naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden. Een half jaar is te kort om de nieuwe wetgeving in te voeren. Ze hebben minstens een jaar nodig. 

De regeling momenteel bepaalt dat bestuurders met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto besturen tot maximaal 4.250 kg. Hiermee krijgt deze groep een vrijstelling voor het C-rijbewijs dat normaal gesproken boven de 3.500 kg verplicht is. Het hogeren gewicht komt door het extra gewicht in batterijen en er geen verlies is van het laadvermogen. 

Join the movement

Wil jij vandaag nog aan de slag met het verduurzamen van jouw bedrijf? Neem dan contact op met onze expert Baris. Hij schuift graag aan om alle mogelijkheden in kaart te brengen. 

Van Dijk Energy vrachtwagen RenaultZE opladen

Blijf vooroplopen en meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Bedank voor je aanmelding! Je ontvangt binnen elke minuten een bevestigingsmail.