Geen stress; zijn elektrische bestel- en vrachtwagens onmogelijk, dan word je niet verplicht
Struikel je over de pensioengerechtigde leeftijd van de ondernemer of heeft jouw branche geen elektrische alternatieven, maar word je wél verplicht om elektrisch te rijden, dan word je een uitzondering op de regel. Naar aanleiding van het artikel van FD over bedrijven en ondernemers, die geen uitzicht zien in het verduurzamen van hun wagenpark, zijn politici in gesprek gegaan. Het resultaat is groots.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur, CDA) maakt op 23 mei een grote belofte aan de Tweede Kamer. Ondernemers die buiten hun schuld het niet lukt om over te stappen op elektrische bestel- of vrachtwagens, worden door het kabinet hier niet tot aan verplicht.
Vivianne Heijnen
‘Als iets niet kan, gaan we het niet verplichten’
Er zijn veel sectoren die tot 2030 een ontheffing voor de milieunormen kunnen aanvragen bij hun gemeente, denk hierbij aan kermishouders en verhuisbedrijven. Ook komen er bij bepaalde categorieën voertuigen, waar nog geen elektrisch alternatief is, geen verplichtingen tot elektrisch rijden. Tenslotte geldt de hardheidsclausule; als een ondernemer richting zijn pensioen gaat, dan is het niet redelijk om te vragen om nog een investering te doen in een nieuw elektrisch voertuig. Deze ondernemers kunnen ook bij hun gemeente maatwerk laten toepassen.
Heijnen laat ondernemers niet gedwongen elektrisch rijden als er na 2030 nog steeds onvoldoende laadcapaciteit is. Toch blijft ze streven in het behalen van de klimaatdoelen, maar daarvoor wil ze wel de ondernemers supporten.
Het doel is om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Om een begin te maken de CO2-uitstoot te verminderen, zullen tussen 2025 en 2030 bijna dertig gemeenten in Nederland emissiezones instellen. Hierdoor kunnen alleen elektrische voertuigen vanwege de strenge eisen de grote steden in rijden. Vooral kleine ondernemers voelen zich gedupeerd en weten niet hoe zij die verandering aan moeten gaan: elektrische vrachtwagens zijn duur, de subsidiespaarpotten zijn leeg en er zijn nauwelijks laadpalen. Nog genoeg problemen die opgelost moeten worden voordat we klaar zijn voor de doelen van 2050, maar Heijnen is positief.