De term ‘HBE’ is een nieuwe term in de transportsector. In combinatie met e-trucks hoor je er steeds meer over. Maar wat houdt het nu eigenlijk in en wat kan je er precies mee?
HBE staat voor ‘hernieuwbare brandstofeenheid’ en is een meeteenheid om te bepalen hoeveel energie er uit hernieuwbare bronnen wordt opgewekt voor gebruik in vervoersmiddelen. Kortgezegd is het een manier om te laten zien hoeveel schone energie er gebruikt wordt in plaats van fossiele brandstoffen. Al met al als stimulatie van de verduurzaming van de transportsector.
Certificaten en geld verdienen
Sinds 2015 bestaat dit systeem al in Nederland. Eén HBE staat gelijk aan 1 Giga Joule opgewekte groene elektriciteit die wordt ingezet in het vervoer. Per Giga Joule groene elektriciteit (dat is trouwens 278 kWh), krijg je één certificaat. Let op: je moet dan als (logistiek) bedrijf je elektrische voertuig wel opladen aan een laadpaal op je eigen locatie. Huur je het pand, dan zijn de HBE’s voor de verhuurder.
Deze ‘HBE-certificaten’ zijn te verhandelen (let op: de prijzen wijzigen elk moment). Degenen die deze HBE’s dan kopen zijn bijvoorbeeld brandstofleveranciers die verplicht zijn een gedeelte van hun brandstoffen te leveren als ‘hernieuwbare brandstof’. Als zij niet voldoen aan het percentage dat daarvoor verplicht is, kunnen zij dat tekort compenseren met deze aangekochte HBE’s.
Wat betekent dit voor jou?
Heb je een eigen elektriciteitsaansluiting en ben je eigenaar van een elektrische vrachtwagen, dan kunnen HBE’s je mogelijk wat inkomsten opleveren. Als je veel rijdt met je elektrische truck, moet je natuurlijk ook veel laden. En doe je dat rechtstreeks met groene stroom die je zelf hebt opgewekt met bijvoorbeeld je zonnepanelen, dan kan je je opbrengsten verder verhogen.
Wek je namelijk zelf schone energie op, bijvoorbeeld met zonnepanelen of windmolens, dan krijg je tot wel drie keer het aantal HBE’s dan dat je zou krijgen bij het laden met enkel grijze stroom. Alleen: wanneer je het meeste stroom opwekt, met name door de zon, is het overdag en dan zijn de trucks juist veelal onderweg. Hoe kan je dan alsnog profiteren van die factor drie? Dat kan bijvoorbeeld met een accuopslag, welke je overdag oplaadt en in de avond en nacht gebruikt om de accu van je truck op te laten. Een oplossing voor een hogere HBE-opbrengst dus, maar tevens een oplossing tegen de netcongestie.
Administratie is cruciaal
Let wel op: er moet om HBE’s te ontvangen wel een verplichte administratie worden bijgehouden waarmee duidelijk wordt hoeveel elektriciteit er in je vrachtwagens is gegaan. Daarvoor moet je de juiste meters hebben, waarna je het aantal kWh’s moet inboeken op de website van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEA). Zij willen alles jaarlijks geverifieerd zien, waardoor er ook nog een auditeur nodig is. Reken daarvoor op een kostenpost van zo’n duizend euro per jaar.
Wil je weten of HBE’s voor jou interessant zijn? Neem dan contact op met onze experts!