Invoering aanschafbelasting (BPM) diesel-bestelauto vanaf 2025

De vrijstelling van de Belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) voor bestelauto’s van ondernemers wordt met ingang van 1 januari 2025 beëindigd, zo is te lezen in Belastingplan 2023. Per 2025 wordt ook het tarief van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor bestelauto’s van ondernemers verhoogd.

Uit onderzoeken van de Algemene Rekenkamer en onderzoeksbureau SEO blijkt dat de bijzondere regelingen voor de bestelauto van ondernemers leiden tot een aanzienlijke belastingderving in de autobelastingen. Vergeleken met personenauto’s stoten bestelauto’s ook meer CO2, stikstofoxiden en fijnstof uit. Om deze redenen stelt het kabinet in het Belastingplan 2023 voor om in de Wet BPM 1992 de vrijstelling voor een bestelauto van de ondernemer (grijskentekenregeling) met ingang van 1 januari 2025 af te schaffen.

Tarief voor motorrijtuigenbelastingen wordt verhoogd

In het Belastingplan 2023 is ook te lezen dat de grondslag voor bestelauto’s wordt omgezet naar CO2-uitstoot. Voor de inschrijving van bestelauto’s is daarmee voortaan BPM verschuldigd afhankelijk van de CO2-uitstoot. De grondslag in de BPM wordt voor bestelauto’s dus gelijkgetrokken met die voor personenauto’s.
In het Belastingplan 2023 is ook te lezen dat het tarief van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor bestelauto’s van ondernemers wordt verhoogd. In 2025 betreft de verhoging van de MRB 15%, in 2026 gaat het om een verdere verhoging met 6,96%. Op dit moment betaalt een ondernemer voor een bestelauto nog een verlaagd tarief.

Bpm wijziging in 2025, wat kun je nu al doen?

We blikken alvast vooruit op de belangrijke wijzigingen omtrent de bpm in 2025 voor bedrijven die een nieuwe bedrijfsauto willen kopen of leasen. Wettelijke wijzigingen zullen de manier waarop deze bpm wordt geregeld en berekend, veranderen. De bpm-wijziging zal een tal aan veranderingen in gang zetten, zodat bedrijven en bedrijfsvoertuigbezitters zich zullen moeten aanpassen naar de nieuwe milieunormen. In dit artikel lees je wat de bpm-verandering in 2025 voor jouw bedrijf gaat betekenen.

Wat is de bpm?

Wanneer een voertuig in Nederland wordt geregistreerd, dan is de kans groot dat daarover bpm moet worden betaald. We hebben het dan over auto’s of andere voertuigen die uit het buitenland geïmporteerd worden. De bpm is dus een soort registratiebelasting die je betaalt bij het registreren van de auto in het Nederlandse kentekenregister.

Over betalen gesproken: vaak hoef je daar zelf niets voor te doen. De importeur van de auto regelt dit meestal zelf en schiet het bedrag voor. Als je de auto vervolgens koopt of leaset, zit deze bpm bij de koop- of Financial Leaseprijs inbegrepen. Gaat het om een bestelauto of een ander bijzonder exemplaar? Dan zijn er zelfs vrijstellingen van toepassing: de bpm is dan wel verschuldigd, maar hoef je niet te betalen als je voldoet aan de grijskentekenregeling.

Voor emissieloze voertuigen zoals de elektrische auto, is de bpm zelfs op nul gezet. Dat kan je al met al een leuk fiscaal of financieel voordeel opleveren.

Bpm: wat gaat er veranderen?

Om bedrijven te helpen het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen te bevorderen, ga je vanaf 2025 ook voor bedrijfswagens op brandstof bpm betalen. De grijskentekenregeling komt daarmee te vervallen. Het doel is om het voor bedrijven aantrekkelijker te maken om uitstootvrije voertuigen aan te schaffen, zoals elektrische bestelbussen of bedrijfsauto’s op waterstof. De afschaffing van de bpm-vrijstelling voor bedrijfsauto’s op brandstof is een stimulans vanuit de overheid en een beloning voor bedrijven die investeren in duurzame oplossingen. 

Nieuwe bedrijfswagens op brandstof worden vanaf 2025 belast met € 66,91 per gram CO2-uitstoot. Dit kan zeker voor dieselmotoren flink in de papieren lopen.

Nieuwe elektrische bedrijfswagens blijven, tot in ieder geval 2025, volledig vrijgesteld van het betalen van bpm daarna een verwacht start tarief van € 363,-, evenals gehandicaptenvervoer.

Elektrificatie van het Nederlandse wagenpark

Omdat de overheid volledig inzet op de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark, spelen autofabrikanten hier ook op in. Zo zijn er momenteel al veel mogelijkheden voor bedrijven om te kiezen voor elektrificatie van hun bedrijfsvoertuigen. Elektrische personenauto’s zijn op dit moment al veel voordeliger in de bpm dan personenauto’s op benzine of diesel, omdat de bpm-belasting momenteel al afhankelijk is van de CO2-uitstoot. Elektrische bedrijfsauto’s zullen vanaf 2025 dan ook een stuk goedkoper worden t.o.v. de conventionele benzine- of dieselvoertuigen.

Daarnaast profiteren bedrijven ook van lagere kosten voor onderhoud en brandstof. Het toenemende gebruik van elektrische voertuigen zal ook een positieve bijdrage leveren aan het milieu, omdat het de uitstoot van schadelijke stoffen in de lucht aanzienlijk zal verminderen.

Join the movement

Wil jij vandaag nog aan de slag met het verduurzamen van jouw bedrijf? Neem dan contact op met onze experts. Zij schuiven graag aan om alle mogelijkheden in kaart te brengen. 

Van Dijk Energy vrachtwagen RenaultZE opladen

Blijf vooroplopen en meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Bedank voor je aanmelding! Je ontvangt binnen elke minuten een bevestigingsmail.