MAUT-tarieven Duitsland

In Duitsland is er sprake van ‘’maut’’ voor vrachtwagens boven de 7,5 ton. Beter bekend als de Duitse kilometerheffing. Wel is er sprake om de grens te verlagen naar 3,5 ton, maar daarover is er nog niks officieels vastgelegd. De batterij-elektrische-, CNG-, LNG- en waterstofvrachtwagens hoeven geen Maut te betalen in Duitsland. Ondanks de vele kritiek van de Europese commissie (met name op de vrijstelling van LNG en CNG) is de vrijstelling verlengd tot 31 december 2023. De maut-tarieven zijn afhankelijk van de Euro-normering van de vrachtwagen en het gewicht met assen. Sinds 1 oktober 2019 zijn de maut-tarieven in Duitsland als volgt:

Euro-norm0 en 123456
7,5 tot 12 ton€0,167€0,156€0,146€0,114€0,104€0,093
12 tot 18 ton€0,202€0,191€0,181€0,149€0,139€0,128
>18 ton/≤ 4 assen€0,247€0,236€0,226€0,194€0,184€0,173
>18 ton/> 4 assen€0,261€0,250€0,240€0,208€0,198€0,187

Voorbeeld: Met een vrachtwagen (Euro 4) van 24.000 kilo (24 ton) en 6 assen 500 kilometer door Duitsland kost €104,- Indien dit met een Euro 6 (6-as) wordt gereden kost het €93,50. Bij een elektrische truck is dit volledig gratis.

Join the movement

Wil jij vandaag nog aan de slag met het verduurzamen van jouw bedrijf? Neem dan contact op met onze expert Baris. Hij schuift graag aan om alle mogelijkheden in kaart te brengen. 

Van Dijk Energy vrachtwagen RenaultZE opladen

Blijf vooroplopen en meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Bedank voor je aanmelding! Je ontvangt binnen elke minuten een bevestigingsmail.