Dat vanaf komend jaar de BPM-vrijstelling op bestelwagens vervalt weten we inmiddels. Dat hierbij de inrichtingseisen voor grijs kenteken voertuigen óók nog gehandhaafd blijven klinkt wel erg tegenstrijdig.
De BPM-heffing op bestelwagens wordt per 2025 ingevoerd om het gat tussen zero-emissie bestelwagens en exemplaren met een verbrandingsmotor te verkleinen. Uiteraard met als doel om zo de ondernemers meer en meer te sturen naar de elektrische variant. Buiten het feit dat de gemiddelde bestelwagen hierdoor duurder wordt, heeft de overheid hier nog meer nadelen in ‘verpakt’.
Grijs kenteken wordt eigenlijk geel
Begin jaren negentig heeft de overheid inrichtingseisen voor bestelwagens ingevoerd. Dit om te voorkomen dat particulieren nog langer grijs kenteken voertuigen zouden blijven aanschaffen. Kortom, BPM-vrijgestelde voertuigen dus.
Sinds medio 2005 zijn ook grijs kenteken voertuigen BPM-plichtig, alleen kregen ondernemers tot 1-1-2025 altijd een vrijstelling. De inrichtingseisen (zoals het fiscaal blok, tussenwand, geen achterbank) zijn tot noch toe altijd in stand gehouden. Ook nu straks alle ondernemers BPM moeten gaan betalen. Dat is dubbel en oneerlijk: én BPM én de inrichtingseisen… Zeker omdat dit in de ons omringende landen helemaal niet is.