Vanaf maart 2020 was het al zo dat nieuwe (of grondig gerenoveerde) utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeervakken standaard moesten worden voorzien van minimaal één laadpunt. Deze regel wordt nu verder aangescherpt.
Vanaf 1 januari 2025 moeten ook bestaande utiliteitsgebouwen eraan geloven. Hebben zij een parkeerterrein met meer dan 20 vakken, dan schrijft de nieuwe EU-richtlijn voor dat er minimaal één laadpaal voor de gehele parkeerplaats moet zijn.
Maar kan je dit wel zomaar realiseren? En waar moet je op letten? Ons advies: begin er nu al mee, en voorkom dat je het straks niet op tijd op orde hebt.
- Heb je wel genoeg stroomcapaciteit beschikbaar op locatie? Voorkom verassingen en bekijk wat er nog moet gebeuren;
- Kies voor één leverancier en één backend: zo werkt alles optimaal samen en ben je verzekerd van een voor jou bekend product en service;
- Kijk naar ‘slim laden’: buiten de kans dat je load balancing nodig hebt zodat de stoppen er niet uit vliegen, is slim laden ook belangrijk om je capaciteit zo goed als mogelijk te benutten. En daarbij: zorg – mits dat in je planning past – gaat laden op de momenten wanneer dit het meest gunstig is. Bijvoorbeeld wanneer de zon schijnt en door zo mogelijk te voorkomen dat je gaat laden op de momenten waarop het net het zwaarst belast is: de zogenoemde piekmomenten;
- Zie het als een business model: stel je de laadpaal (openbaar) beschikbaar, dan biedt het je de mogelijkheid om er extra inkomsten mee te genereren. Let er wel op dat dan de mogelijkheid bestaat dat je niet meer in aanmerking komt voor de SPRILA subsidie. Op het moment van schrijven is deze subsidie voor AC-laadstations nog beschikbaar!