Terwijl in 2013 de eerste waterstofauto in Nederland op de markt kwam, stonden er 8 jaar later ruim 270 waterstofauto’s geregistreerd in Nederland. Met het doel naar duurzame mobiliteit lijkt naast elektriciteit ook waterstof een kanshebber te worden bij de trucks. Door de lage actieradius is het vaak voor vervoerders die lange afstanden rijden niet aantrekkelijk om een elektrische vrachtwagen aan te schaffen. Hoewel het aantal waterstofvoertuigen nog altijd beperkt is en nog in de startfase zit, wordt de waterstofvrachtwagen toch nu al gezien als een goede alternatief voor langeafstandsritten. Zo heeft bijvoorbeeld Jan Bakker in mei getekend voor de productie van tien emissievrije waterstofvrachtwagens door Hyzon Motors Europe B.V..
Aangezien het aantal waterstofvoertuigen toeneemt, neemt het aantal openbare waterstofstations ook toe. Op het moment van schrijven telt Nederland 8 openbare vulpunten. Op de kaart zijn er 10 te zien, maar er zijn twee stations die formeel niet publiek zijn (gemeentewerf Groningen en Delfzijl).
Niet alleen Nederland, maar ook andere landen zijn volop bezig met het ontwikkelen van de waterstofinfra. In 2019 waren er 36 nieuwe tankstations voor waterstof bijgekomen in Europa, waarmee de teller eind december 2019 uitkwam op 177. Momenteel zit de teller ongeveer op 200. Duitsland is de koploper in Europa op het gebied van waterstofinfra.
Echter moet er wel rekening gehouden worden met de eisen van het vullen van de vrachtwagens. Niet iedere vrachtwagen kan zomaar bij iedere waterstoftankstation terecht. De tankstation onder Amsterdam aan de A4 beschikt over een vuldruk van 700 bar, terwijl een vrachtwagen of bus alleen een vuldruk mag hebben van 350 bar.