Volgens de Europese rij- en rusttijdenregels moeten voertuigen en voertuigcombinaties met kenteken een totaal gewicht van meer dan 3,5 ton beschikken over een tachograaf. Een tachograaf is apparaat wat gemonteerd is in personen- en goederenvoertuigen. Gegevens als reisafstanden, snelheden, rij- en stoptijden en andere activiteiten van de bestuurder worden geregistreerd met de tachograaf.
Het doel van de tachograaf is dan ook om de naleving van rij- en rijsttijden van beroepschauffeurs te controleren. Gegevens worden geregistreerd op een digitaal geheugen. De analoge tachograaf, de voorganger van de digitale tachograaf, registreerde de tachograafdata op een papieren schijf. Voertuigen van meer dan 3,5 ton en met een bouwjaar vanaf mei 2006 moeten beschikken over een digitale tachograaf. De voertuigen die ouder zijn mogen ook een analoge hebben. Vanaf 14 juni 2019 is de slimme tachograaf verplicht gesteld voor zware voertuigen die na deze datum op kenteken zijn gezet. Vanaf 21 augustus 2023 is de smart tacho 2 verplicht op nieuw geregistreerde voertuigen. Voor bestaande voertuigen die internationaal transport verrichten geldt een retrofitplicht (vanaf een bepaalde datum moeten deze ook de nieuwste versie smart tacho hebben). Voertuigen met een analoge en digitale tachograaf is die deadline op 31 december 2024. Voor voertuigen met een smart tacho 1 is het uiterlijk 21 augustus 2025. De tachograaf zal in de toekomst niet alleen gebruikt worden voor de handhaving van de rij- en rusttijden maar ook voor de handhaving van cabotage en posting (detachering). Om die reden zal de smart tacho 2 een aantal nieuwe functionaliteiten bevatten.
De smart tacho 2 heeft in vergelijking met de smart tacho 1 de volgende extra functionaliteiten:
- De grenspassages worden automatisch geregistreerd (vanaf 2 februari 2022 tot het moment dat de smart tacho 2 in het voertuig zit, moet dit handmatig gebeuren)
- Een nieuwe functie om het laden/lossen van het voertuig te registreren
- Bij het selecteren van de nieuwe functie laden/lossen volgt automatisch de registratie van de positie van het voertuig
- Bij de selectie van begin en einde land zal automatisch het land weergegeven worden waar het voertuig zich bevindt.
- Het GNSS signaal wordt extra beveiligd
- Er is een extra bewegingssignaal aanwezig
- De DSRC gegevens worden uitgebreid met de maximale rijtijd, die dus op afstand uitgelezen zal kunnen worden.