Een belangrijk onderzoek vond plaats door Hytruck Consult & Partners (HCNP). Het onderzoek ging over de vraag naar zero-emissie trekkers (en N3 bakwagens) in de periode tot 2030. HCNP keek naar voertuigen met brandstofcellen en/of batterijen plus verbrandingsmotoren op waterstof (H₂ICE).
Het onderzoek bestond uit 81 respondenten. Drie ervan waren verladers uit de levensmiddelendistributie en 78 vervoerders. De respondenten hebben verscheidene groottes. Een groot deel van de respondenten heeft tussen de 51 en 100 voertuigen in het wagenpark. Het wagenpark (> 12ton GVW/GCW) van de respondenten heeft in totaal ongeveer 15.000 voertuigen en dat komt neer op gemiddeld 195 per bedrijf. Zo’n 64% van het wagenpark van de respondenten bestaat uit trekkers. Ieder jaar schaffen de respondenten samen zo’n 2150 nieuwe voertuigen aan (gemiddeld 27 per vervoerder) voor vervanging en uitbreiding.
Uit het onderzoek is gebleken dat 68% van de respondenten veel waarde hecht aan duurzaamheid. Deze respondenten zijn dan ook bereid om extra te betalen mits het duurzaam is. 17% van die 68% neemt zelfs duurzaamheid mee in strategische doelstellingen en aanpak. 23% van de respondenten past verduurzamingsmaatregelen alleen toe mits het geen geld kost, zoals afval scheiden. 6% van de respondenten wil alleen duurzame maatregelen nemen als andere ondernemingen binnen de keten ervoor betaalt. Ten slotte 3% van de respondenten (2 bedrijven) past alleen maatregelen voor verduurzaming toe die verplicht zijn.
76 van de 81 respondenten heeft in het onderzoek hun ervaring aangegeven op het gebied van duurzame vrachtwagens. Vanuit de 76 respondenten is gebleken dat meer dan de helft helemaal geen ervaring heeft met zero emissie voertuigen. Dat is zeer opvallend, omdat 68% van de respondenten veel waarde hecht aan verduurzaming. Bijna éénderde van de respondenten bereid zich wel voor de aanschaf van een BEV (volledig elektrisch) en 17% bereid voor op de aanschaf van een waterstofvoertuig.
Ook mochten de vervoerders antwoord geven op de vraag of zij denken dat de klanten extra bereid zijn te betalen voor duurzaam vervoer. De resultaten waren niet positief: 63% denkt dat de klant niet bereid is om extra te betalen voor emissieloos vervoer.