Vanaf 1 juli 2026 voert Nederland de vrachtwagenheffing in. Dit betekent dat binnenlandse én buitenlandse vrachtwagens gaan betalen per gereden kilometer op Nederlandse wegen. De maatregel is bedoeld om eerlijker gebruik van infrastructuur te realiseren én om verduurzaming van het goederenvervoer te versnellen.
Communicatiecampagne start in 2025
Een jaar voor de invoering, in juli 2025, start een grootschalig communicatietraject. Nederlandse én buitenlandse transporteurs worden hiermee tijdig geïnformeerd over de veranderingen, verplichtingen en beschikbare ondersteuningsmaatregelen.
Voortgang en techniek
De ontwikkeling en invoering van het nieuwe heffingssysteem liggen in handen van RDW, CJIB, Rijkswaterstaat (RWS) en ILT. Ondertussen is de Hoofddienstaanbieder (HDA) al gestart met de productie en distributie van boordapparatuur. Deze tolprovider zorgt ervoor dat elke vrachtwagenhouder toegang krijgt tot de noodzakelijke technologie om aan de wet te voldoen. Daarnaast zijn zes EETS-aanbieders – Europese tolproviders die interoperabel zijn in meerdere landen – tegen die tijd operationeel in Nederland. Dit maakt het mogelijk om met één boordapparaat in meerdere EU-landen tol te betalen, zonder per land een apart systeem te hoeven gebruiken.
Eurovignet vervalt per 1 juli 2026
De invoering van de vrachtwagenheffing betekent ook het einde van het Eurovignet voor Nederland. Transporteurs hoeven vanaf 1 juli 2026 geen vignet meer aan te schaffen om Nederlandse snelwegen te gebruiken. De Belastingdienst zal zorgen voor duidelijke communicatie hierover richting ondernemers.
Investering in verduurzaming: € 1,6 miljard tot 2030
Een belangrijk onderdeel van de vrachtwagenheffing is de zogeheten “terugsluis” van netto-opbrengsten. Tussen 2026 en 2030 wordt € 1,6 miljard geïnvesteerd in verduurzaming van het vrachtverkeer. Voorbeelden van regelingen zijn:
– AanZET – Subsidie voor de aanschaf van zero-emissie vrachtwagens. De eerste aanvraagronde in 2025 was binnen drie dagen overtekend. Een nieuwe ronde opent op 30 september 2025 met een budget van € 30 miljoen.
– SPriLa – Ondersteuning bij laadinfrastructuur voor bedrijven, inclusief advies, laadpunten en batterijopslag op eigen terrein.
Juridisch kader en monitoring
De Wet vrachtwagenheffing is reeds aangenomen, maar wordt momenteel aangepast aan recente EU-regelgeving. De Tweede Kamer heeft ingestemd met deze wijziging; behandeling in de Eerste Kamer is nog lopende.
Ook wordt mogelijke uitwijking van vrachtverkeer naar lokale wegen gemonitord. Vanaf juli 2025 start een nulmeting, die minimaal drie jaar na invoering wordt voortgezet. Mocht blijken dat vrachtwagens ongewenst uitwijken, kunnen gerichte maatregelen volgen.
Vooruitgeschoven financiering
Vooruitlopend op de heffing is in 2024–2025 al € 170 miljoen beschikbaar gesteld via het Mobiliteitsfonds. Dit bedrag wordt later terugbetaald uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing. Vanwege rijksbrede bezuinigingen is het bedrag in 2025 met € 4 miljoen verlaagd.